Karpaty Wschodnie - Ukraina, Rumunia - Bieszczady Wschodnie, Gorgany, Czarnohora, Świdowiec, Hryniawy i Czywczyny
Strona główna · Noclegi · Artykuły · Wydarzenia · Fotogaleria · Do pobrania · Linki · ForumGrudzień 16 2017
Menu
Strona główna
Karpaty Wschodnie
Informacje praktyczne
Artykuły
Wydarzenia
Fotogaleria
Do pobrania
Linki
Forum
Kontakt
Szukaj
Ostatnie Artykuły
Karpaty Wschodnie Ja...
Album fotograficzny ...
Geologiczna podróż p...
Konserwacja szlaków ...
Mapa Czarnohora dla ...
Użański Park Narodow...
Szlaki turystyczne w...
Użański Park Narodowy
Huculska Izba Muzeal...
Czarnohora i Karpaty...
Akcja Świdowiec
III Karpacka Biesiad...
Ankieta
Czy popierasz inicjatywę znakowania szlaków w ukraińskich Karpatach?

Tak

Nie

Nie mam zdania

Losowe zdjęcie
Łąka krokusów.
Łąka krokusów.
Czarnohora
Ratownictwo
Ratownictwo
Pogoda w Czarnohorze
Szlaki
Facebook
Konserwacja szlaków nad Ust Czorną
Konserwacja szlaków nad Ust Czorną

Tekst i fotografie Aleš Kučera
Jurij Petrowicz Ust Czrna Ukraina

Na początku lata mała grupa zaangażowanych wolontariuszy udała się do Ust Czornej, gdzie w 2007 roku został rozpoczęty projekt znakowania szlaków turystycznych. Trasy znakowane były na podstawie metodyki PTTK i KČT. Projekt objął wyznakowanie szlaków o łącznej długości około 200 km, w pasmach Świdowca, Gorganów i Połoniny Krasnej. Od czasu tych działań minęło pięć lat, czas ten sprawił, że konieczne jest przeprowadzenie prac konserwacyjnych aby szlak pełnił dalej swoją funkcję i pomagał turystom szczególnie w sytuacjach zagrożenia czy załamaniu warunków atmosferycznych. Na całym terenie Zakarpacia jest już wyznakowanych według metodyki KČT i PTTK ponad 800 km tras i czerwony szlak biegnący od słowackiej granicy w tym roku dotarł na Howerlę.

Niestety nie udało się w ciągu tych pięciu lat znaleźć instytucji czy organizacji ze strony Ukrainy, która zajęła by się utrzymaniem i konserwacją szlaków turystycznych w Karpatach. Do tej pory prace nad znakowaniem szlaków bazowały na entuzjazmie czeskich wolontariuszy wspieranych przyjaciółmi z Polski.

Początkiem lipca 2012 w ramach małego lokalnego projektu dotyczącego rozwoju współpracy Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Czeskiej znakarze z Czech i Polski odbudowali 45 km szlaku. Prace zostały wykonane na odcinkach Ust Czorna – Stohy – Tempa 1634m n.p.m. – Trojaska 1702m n.p.m., gdzie w pierwszej części szlaku usunięto wiele połamanych drzew. W stronę Połoniny Krasnej został poprawiony czerwony szlak Ust Czorna – Klimowa 1492m n.p.m. i zejście szlak żółty do Mokranki. Mocna grupa wymieniła uszkodzony drogowskaz na Trojasce, dając nową rurę. Odnowione zostały słupki na Stochach, gdzie były dodane nowe tabliczki. Skradziona była też tabliczka pod przełęczą Legionów w dolinie Płajskiej którą trzeba było dodać, (ufam że znów nie będzie służyć jako suwenir dla pseudo turystów) Został również wymieniony słupek pod Klimową na wyższy aby pasące się tam krowy nie trącały tabliczek. Nowy słupek był zbudowany pod Klimową, na samej grani,  będzie służył również jako punkt odniesienia w czasie zimy z informacją o terenie szczególnego zagrożenia lawinowego. (Transport sprzętu, słupków, betonu i ciężkich rzeczy możliwy był dzięki rumuńskiemu samochodowi ARO czeskich wolontariuszy. Pomimo swojego wielu  dzielnie radził sobie nawet na sporych wysokościach. W czasie obozu zaangażowany był jedyny samochód służb ratownictwa górskiego w posterunku w Ust Czornej!.)

Połonina Krasna Karpaty

Globalny i europejski kryzys dotarł również w Karpaty, przejawia się to spadkiem ilości turystów. Na terenie Zakarpacia w Ust Czornej miejscu wypadowym w Gorgany, Świdowiec czy Połoninę Krasną ilość turystów od 2009r. maleje. Rok 2009 był pierwszym, kiedy było więcej turystów ukraińskich niż czeskich i polskich. W 2009 roku przez Ust Czorną  (według statystyki HRPZ) przeszło 6900 turystów, z tego ukraińskich było 3500. W roku 2011 było tylko 2300 wszystkich turystów. W tym roku w trakcie prac na szlakach spotkaliśmy tylko 4 turystów!
Docierają tu również quady i samochody terenowe, które na szlakach budzą sporo emocji. Niszczą wszystko co się da włącznie ze stale odnawianymi ścieżkami (na przykład z doliny Ust Gładyn na przełęcz Okole). Najwięcej samochodów terenowych przejechało przez połoniny do Ust Czornej w 2010 roku a było ich aż 215 i około 300 motocykli i quadów.

Jedną z przyczyn małej ilości turystów docierających w ten teren jest zły stan drogi na trasie Teresva – Dubowe – Ust Czorna, gdzie ciężko jest znaleźć odcinek stu metrowy na którym nie będzie dziur w jezdni, grożących uszkodzeniem samochodu. Po zimie droga nie została wyremontowana, z powodu braku środków. Priorytetem były remonty dróg na Euro 2012, gdzie trzeba było pokazać miłośnikom piłki nożnej jakie piękne drogi ma Ukraina. Na odcinku Krasna – Ust Czorna znów rzeka podmyła drogę, obecnie jest naprawiona ale prowizorycznie za pomocą grubego żwiru. Również bardzo zły stan drogi jest w dolinie Mokranki, powyżej Niemieckiej  Mokrej gdzie brakuje mostów a droga jest rozjeżdżona przez wielkie ciężarówki z napędem na wszystkie koła, które wywożą drzewo z Gorganów.

Dla wszystkich smutnym widokiem było miejsce wyschniętego koryta rzeki Krasnoszurka we wsi Krasne. To efekt bezsensownej budowy mini hydroelektrowni w Karpatach ukraińskich. Kolejne mają być budowane w tym roku na rzece Tereswie, na odcinku Ust Czorna - Ozorel.



Wolontariusze apelują do ludzi chętnych o wsparcie, dotyczące części zamiennych skutera śnieżnego Buran i rumuńskiego ARO 240. Nadal koszty transportu i napraw tego sprzętu są wysokie, a realizacja znakowania szlaków przez kilku pasjonatów jest prawie niemożliwa.

Więcej zabudowanych korytach na górskich rzekach: www.karpatywschodnie.pttk.pl
Lub www.karpaty.net



Organizatorzy prac konserwacyjnych dziękują bardzo wolontariuszom którzy poświęcili sporo czasu i wysiłku w trakcie realizacji prac jak również wszystkim którzy wspierają działania znakowania szlaków w ukraińskich Karpatach.

Projekt konserwacji znakowanych szlaków był realizowany dzięki środkom finansowym Czeskiej Republiki, w ramach projektu Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Czeskiej, w ramach Małego lokalnego projektu rozwoju współpracy.


 Aro w Karpatach
Znakowanie szlaków Karpaty
Slaki na Ukrainie
Karpaty Ukraina szlaki turystyczne

Praca wolontariuszy Karpaty ukraińskie

Aro na połoninie Krasnej
Szlaki turystyczne na Ukrainie


Dodane przez Jacek Wnuk dnia sierpień 05 2012 20:34:13 2 Komentarzy · 15113 Czytań · Drukuj
Komentarze
lukasz dnia sierpień 06 2012 04:57:47
To efekt bezsensownej budowy mini hydroelektrowni w Karpatach ukraińskich. Kolejne mają być budowane w tym roku na rzece Tereswie, na odcinku Ust Czorna - Ozorel

Sąd w Uzhorodzie uchylił decyzję w sprawie budowy minihydroelektrowni na terenie Zakarpacia-podkreślam wyrok dotyczy tylko Zakarpacia,bo tylko tego dotyczył pozew,więc jeśli ktoś będzie próbował budować ten idiotyzm będzie robił to bezprawnie.
buba dnia sierpień 28 2013 22:44:32
"Niestety nie udało się w ciągu tych pięciu lat znaleźć instytucji czy organizacji ze strony Ukrainy, która zajęła by się utrzymaniem i konserwacją szlaków turystycznych w Karpatach."

Bo moze oni wcale tych szlakow nie chca?????? smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch: 1,230
Nieaktywowany Użytkownik: 10
Ostatnio dołączył: Aninka
Wątki na Forum
Najnowsze Tematy
Sianki - Pikuj. Doja...
Beskidy Skolskie
Remont dróg na Ukrainie
Zawody skiturowe w C...
Pop Iwan - adaptacja...
Najciekawsze Tematy
Fotozagadka [200]
Pop Iwan - adapta... [162]
Co myślicie o zlo... [145]
Dojazd własnym sa... [123]
Głos w dyskusji o... [89]
Reklama
Polecamy
Wydawnictwo Ruthenus
Portal Vincenzowski
Szukasz noclegu?
Noclegi KarpatyWschodnie